Rivian R1T, R1S – 14000 Nm és 640 km hatótáv

A fenti két szám, a Rivian elektromos kisteherautóját és szabadidő-autóját jellemző főbb adatok. Persze ezek a csúcsmodell képességeit tükrözik, de sok más érdekesség is található az új villanyautóknál.
A Rivian suvjának a technikája

A Rivian külön utakon jár, nincs pl. a belsőnél a Teslánál használt minimál dizájn. ”Igazi” műszerfalat és utasteret találni a fülkében, amit a 15,6 colos óriás képernyővel bolondítottak meg. A kidolgozás jobbnak látszik a Tesláénál és az ígéretek is erről szólnak.

A két Rivian modell nem csak a fejlett hajtásláncot felvonultató gördeszka alvázban és a hajtásláncban egyezik meg: a kisteherautó és a szabadidő-autó között 91 százalékos az alkatrész azonosság, ami igen jó arány.

A Rivian elektromos autók hatótávja háromféle lehet: a padlózatba található és jól védett akkuk 105, 135 és 180 kWh teljesítményűek. Ezek 368, 480 és 640 kilométer fölötti hatótávolságot biztosítanak. Az akkuk gyors töltéssel félóra alatt, kb. 320 kilométerre elegendő energiát vesznek fel. Az autókat max. 160 kW teljesítményű töltővel lehet ”tankolni”. A lemerült legnagyobb áramtároló otthoni teljes töltési idejébe bele sem merünk gondolni...

Független felfüggesztést kapott minden kerék, a légrugózás nem csak a rugózás keménységét tudja változtatni, hanem hasmagasságot is. A Rivian terepjáró és egyéb menet képességei igen jók, laza talajon tud pl. körbe-körbe forogni, mint a tank... Ez két dolognak köszönhető, az egyik a nyers erő, a másik pedig a fejlett hajtástechnológia. Kerekenként ugyanis egy-egy villanymotort helyeztek el, amelyek darabonként 200 lóerősek… Ezt tovább erősíti a kerékagyban lévő áttétel. Ez a kisebb akkunál 7000 Nm, a két nagyobbnál pedig 14 ezer Nm-es nyomatékot produkál...

A gyorsaság durva, mert a leggyorsabb verzió kb. 3,1 másodperc alatt röppen fel százra. Közel 5,5 méteres, 2670 kilós kisteherautóról beszélünk...

A Rivian egész jól megkülönbözteti magát a konkurenseitől. Kifinomultabb és ötletesebb a belseje a munkára épített Bollingernél. A Tesla Model X-nél pedig racionálisabb és jóval praktikusabb. Ideális szabadidős tevékenységekhez, ezt a képességét egy táborozási kiállításon be is mutatták. Itt látható volt a beépített grill, a hűtő és sok okos megoldás.

A Rivian orrában 330 literes csomagtartót alakítottak ki, a kisteherautóban a hátsó sárvédő előtt lévő tárolóban 360 liternyi poggyász fér el. Ez nem minden: a hátsó ülések alatt 95 literes nyílás található, a raktér padlója pedig 200 literes tárolót rejt. Akinek ez nem elég, annak ott a kisteherautó 1,4x1,385 méteres raktere és a suv terjedelmes csomagtere.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek