Elektromos autók kezdőknek: ezért lehet jó választás a hybrid - 2. rész
4. 48 Voltos mild-hybrid - e-autó a tömegeknek
A hibridautók takarékosak, ám ugyanakkor drágák is. Ez nem csak a vásárlási, hanem a fenntartási költégekre is elmondható, mivel a magasfeszültségű rendszer mind a gyártást, mind a karbantartást veszélyessé teszi. Ennél jobb áron elérhetőek és biztonságosabbak a 48 Voltos hibrid rendszerek, amelyek egyre népszerűbbé válnak.
A kis feszültségű technika szükségtelenné teszi az áramütés elleni óvintézkedéseket. Az akksi és a segédmotorhoz csatlakozó starter-generátor szintén kis méretűek, ebből következően relatíve gazdaságosak. A tisztán elektromos haladás - a csökkent hatékonyság miatt - általában egyáltalán nem lehetséges, ehelyett az áramos aggregátor elinduláskor és gyorsuláskor támogatja az autót. Ezen felül különösen hatékony generátor, amely visszanyeri a fékerőt.
Ezzel a technikával már minden osztályban találkozhatunk, többnyire erős teljesítményű, hagyományos égésű motorral kombinálva. A kompaktosztály fölött, az újabb modellekben már jóformán sztenderddé vált ez a gyengéd elektronizáció.
Példák: Ford Fiesta Ecoboost Hybrid, BMW 318d
5. 12 Voltos mild-hybrid - még mindig valami
Bármilyen takarékos is a 48 Voltos rendszer, egy második elektromos rendszer bekötése még mindig többe kerül, mint ha autónk mindössze egyre támaszkodna. Elsősorban az egyes gyártók belépőmodelljei közt találhatunk 12 Voltos hybrideket. Esetükben a szíjhajtású indítógenerátor támogatása jócskán csökken, és a rekuperáció sem működik különösebben. Talán néhány gramm szén-dioxidot megspórolhatunk vele, ám a vásárlók használati előnye ezzel együtt is csekély.
Példák: Fiat 500 Hybrid, Suzuki Swift Dualjet Hybrid
Kíváncsi vagy, milyen típusok léteznek még? Akkor olvasd el cikkünk 1. részét is!