Kia XCeed PHEV teszt - Hibrid, extrákkal
A Kia XCeed PHEV tesztje három részes. Az autó külsejével, belsejével kapcsolatos általános tapasztalatokért, pedig ide kell kattintania. Ott azt is megtudhatja, hogy az XCeed PHEV csomagtartó mérete és tömege, miben tér el a hagyományos változatoktól. Ha arról szeretne olvasni, hogy házon belül mely modellek a tölthető hibrid konkurensei és miként válasszon zöld autót, akkor ebben a cikkben tud tájékozódni.
Igazából egy hátrányt sikerült feljegyezni, a csomagtartó térfogat veszteségén túl: az XCeed PHEV hibrid rendszere nem annyira kifinomult, mint néhány konkurense. Ezek között található a szerző nagy kedvence, az itthon egyáltalán nem sztárolt Mitsubishi Outlander PHEV. A koreai autóban például nem lehet a visszatöltés erősségét szabályozni (B állás), és a motort, csak az akkumulátorok töltésére használni. A Mitsubishi és néhány más gyártó, ezen a téren kifinomultabb megoldásokat kínál.
Az XCeed PHEV más területen vág vissza. A Kia hatsebességes, dupla-tengelykapcsolós váltót használ, így a váltások selymesek, nincs erőteljes gázadáskor felpörgő motor, mint a fokozat-nélküli váltóknál (CVT). Vagy a klasszikus példa: a Prius első három kivitele, és más, zömmel régebbi Toyota hibridek.
A mechanikai részek mellett a programozás is rendben találtatott, mert hibátlan az átmenet a kétféle hajtásmód között. Az elektromos rásegítés szépen dolgozik együtt a belső égésű motorral, nincs erősebb gyorsításkor motor felpörgés és hirtelen villanymotor bekapcsolódás. Kissé csalókának tűnhet a 100 km/óra feletti gyorsítás, ahol átlagos gázpedál lenyomásra elég lanyha gyorsulás keletkezik. A rendelkezésre szolgáló erő, az erőteljes vagy a padlóig nyomott gázpedál esetén érkezik meg.
Hibrid üzemben, kényelmes tempóban haladva 5,8 literes átlagos sikerült produkálni, ez város és autóutas használatban volt. Parkoláskor, lassú tempós araszoláskor a villanymotor mozgatja az autót. Érdekesség, hogy a hátsó ülések mögött lévő 8,9 kWh-ás lítium-polimer akkucsomag sosem merült le nullára. Úgy 8-10 százaléknyi energia mindig marad benne. Ez pár kilométeres elektromos hatótávot jelent, ilyen esetben csak lassú tempónál vált zöld üzemre az autó.
Kétszer sikerült feltölteni az akkumulátort. Egyszer ment teljesen tele, ekkor 17 százalékos töltöttségi szintről szaladt fel két órán belül, a 3,44 kW-os töltő segítségével 100 százalékra. (Kb. ez a gyárilag ígért idő.) Ez kereken 50 kilométeres elektromos hatótávot biztosított. A másik töltésnél kb. fele ennyi idő alatt, 55 százalékra ugrott fel a töltöttség, ez 22 kilométeres kibocsátás mentes jelentett.
A teszt első részében 25 százalékos töltöttséggel indulva, városi használattal és autóúttal 166 kilométer után, 4,9 literes átlagot sikerült teljesíteni. Ennek a végén 4 kilométeres elektromos hatótáv maradt az akkuban.
A városi környezetet élte az XCeed PHEV, mert csak hibridként használva, és sűrűn visszatermelve – kis odafigyeléssel – 4 liter alá is be lehetett menni.
Valószínűleg az állandó fűtés és párátlanítás miatt, még teljesen feltöltve sem ment az autó sok kilométert teljesen elektromos üzemben. Az egyszerű szerkezetű, ”éhezésre” optimalizált 1,6-os időnként be-be kapcsolt. Ehhez csatlakozott a 60 lóerőt teljesítő villanymotor, a kettő összteljesítménye 141 lóerő és 265 Nm. Ekkora teljesítmény a mindennapokra megfelelő, ez a dinamika elég autópályázáshoz is.
A kocsihoz kétféle töltőkábel jár, a kettes típusú és az otthoni hálózatra alkalmas. A hosszabb 220-ast el lehet rejteni az akku előtti tárlóhelyen. A Type 2-est pedig becsomagolva vesz el a legkisebb helyet a csomagtartóból.
A teszt körülményei: őszies idő, 12 fok körüli nappali hőmérséklet, hidegindítások reggel és átlagos használat. Nem volt extrém lassú, a forgalmat feltartó tempó, a fűtést, szellőzést pedig ugyanúgy használtuk, mint más járművekben. Amikor a tesztelő egyedül utazott, akkor váltott csak a sofőrre fókuszáló módra a fűtésnél.
Benedek Attila
Fotó: szerző