Volkswagen MEB platform - Az ID villanyautók technikája
Az első részben vázoltuk a Volkswagen padlólemez stratégiájának a történetét és hátterét, most pedig a jövőbe mutató technika következik, amivel nagyon komolyak a tervei a német vállalatnak. Mielőtt a részletekbe elmerülnénk, elsőként a számokkal a nagyságrendekkel érdemes képbe kerülni. A tervek arról szólnak, hogy a 2019-ben elindult gyártás 2025-ig egymillió darab MEB padlólemezen futó elektromos autó fog készülni. Persze nem csak a megújult VW logó alatt futó villanyautók fognak erre épülni, hanem a prémium márkákat kivéve, mindegyik villanyautó. Ez 2030-ig egészen meredek számokat is produkálhat, az előrejelzések szerint - minden verziót beleszámolva – háromszáz autónak lehet a később ismertetett technika az alapja.
Ez úgy lehetséges, hogy a felépítmények, karosszériák készítése kicsit visszatér az autózás aranykorába, ami az első és második világháború közötti időszakot jelenti. Ekkor úgy működtek a dolgok, hogy a gyárak - főleg a luxus márkák - csak működőképes alvázakat is eladtak. A kuncsaft pedig különféle karosszéria építőknél tettetett rá karosszériát. Nem teljesen ez a világ fog eljönni, de az azonos alapnak köszönhetően sokkal egyszerűbb különféle karosszériákat gyártani. Ezért lehet ekkora számú modellváltozatra számítani, a tucatnyi márkánál. Plusz mát ott a Ford a legnagyobb nevek közül, amely használja a közeljövőben az MEB platformot.
Az alapot az a gördeszkára hasonlító padlólemez képviseli, ami biztonságos helyet ad a különféle méretű akkumulátor csomagoknak. A hajtásrendszer, az egyfokozatú váltóval a farban helyezkedik el. Így végre lesz hátsó hajtású Volkswagen, Škoda és sok más érdekes autó. Különféle méretű akkumulátor csomagokat használnak, így az autók tömege is eltérő lesz, így viszont a hatótávolság nem változtatható meg átprogramozással, mint a Tesláknál.
Az erre a megoldásra épülő járművek három technikája részre bontható. Ezek fizikailag elég jól el is határolhatók egymástól. Az autó töltését szolgáló egység a kocsi orrában helyezkedik el, az akkumulátor csomag mögötte. A hajtásrendszer pedig hátul.
Az MEB padlólemez nagy előnye a rugalmasság, ugyanis az első és a hátsó tengely közötti távolság viszonylag rugalmasan változtatható, így számtalan autó építhető rá. Erre bizonyíték, a VW által az évek alatt bemutatott tanulmányautók sora. Az eltűnő kardán alagút, motortér és asok változás a karosszéria belseje és külseje tervezésekor is lehetőségeket nyit meg, amelyek egy új, izgalmas korszakot jelentenek az autóiparban.
Benedek Attila