Electrify America - A VW jóvátételi projektje
A német világcég 2015-ös kibocsátási botrányának az egyik ”hozománya”, hogy a büntetések kifizetése és néhány vezető Amerikában történő börtönbe zárását követően, a VW ”önként és dalolva” elvállalta, hogy elektromos töltőhálózatot épít az Egyesült Államokban. Ezzel segítvén a kontinensnyi ország zöldebbé tételét. Fontos kitétel az Electrify America létrehozásában, hogy márka semlegesnek kellett lennie, tehát nem a VW nevén fut, hogy ne tüntesse fel jobb színben a német céget.
A hálózat központja a Virginia államban lévő Restonban található, de nyitottak irodát a kaliforniai Santa Monicában is. A küldetésükhöz hozzátartozik, hogy népszerűsítsék az elektromos autózást és a nulla kibocsájtású közlekedést.
Viszonylag friss hír velük kapcsolatban, hogy együttműködnek az EVgo-val, ennek köszönhetően már ezer töltőállomáson, háromezernél több gyors-töltő áll az autósok rendelkezésére! Ennek hatására a két nagy hálózat átjárhatóvá vált, ezért egy regisztrációval használhatják egymás kútjait.
A Volkswagen gyorsan belevágott a a cselekvésbe, mert 2016-ban alakult a vállalkozás, és a mai nevén 2017. február hetedikén indították a munkát. A tempó másabb, mint amit itthon megszoktunk a Jedlik Ányos programban. A vállalásaik és az eddig asztalra letett dolgaik előtt le a kalappal.
Háromféle töltőcsatlakozóval ellátott elektromos töltőhelyeket alakítottak ki, a dupla csatlakozós, kombinált töltési rendszer az egyik (CCS), a Japánban használatos CHAdeMo a másik, a harmadik pedig a J1772-es szabványnak megfelelő. A számok érdekesek: 2800 darabnál több, 7,2 kW-os, ma már szinte megmosolyogtató teljesítményű töltő jelenti a belépő szintet. Ennél izgalmasabb és nagyobb vállalás, hogy kétezer darab egyenáramú, nagy teljesítményű töltőt telepítenek 300 fő közlekedési út mentén. Így a 150 és 350 kW-os töltőkkel gyorsan lehet tölteni az autókat. Ez a két projekt területileg jól lefedi az Egyesült Államokat, mert munkájuk 42 államra és 17 óriás városra terjed ki. A telepítési program 2020 után fejeződik be.
Az elektromos töltőhálózat fejlesztése nem egyedül történik, mert energia szolgáltatók, szálloda, étterem és áruházláncok is betársultak a hálózat bővítésébe. Természetesen mobil applikáció segíti a ”tankolást” és a fizetést. A vállalások teljesítésé után folytatják az üzemelést és a terjeszkedést, ami nem könnyű: az Egyesült Államokban egyre erősebb a kisteherautó és a suv láz. Ha ez nem lenne elég, a 707 lóerős Dodge Charger/Challenger Hellcat modellek által elindított lóerő háború nem csitul. Az ellenfelek is felvették a kesztyűt, megjelentek a Camaro és a Mustang csúcs változatai is, természetesen szuper erős benzin motorral.
Benedek Attila
Fotó: Electrify America