Hogyan tölthetünk fel egy e-autót?
Habár az autók tölthetőek a háztartásokban megtalálható hosszabbítók használatával, így sok órába, akár napokba is telhet, mire a folyamat befejeződik. Ráadásul olyan mértékben leterheli az otthoni elektromos hálózatot, hogy szinte mindig külön wallbox szükséges hozzá. Így nevezzük a nagyfeszültségű csatlakozót, azt a készüléket, amivel a töltés gyorsabbá válik.
Ám még itt is adódnak különbségek, akár magunkban az autókban is. Az e-autó töltési sebessége függ a kábeltől és a wallboxtól is, másfelől az is számít, milyen módon van áramosítva az autó. Az áram bevezetésére kétfajta módszert használnak: az egyik a 230 Voltos váltóáram, amely egy- vagy kétfázisú, és 1,4 vagy 7,2 kW közti töltési teljesítményt biztosít.
A másik lehetőség a háromfázisú áram, ami 400 Voltos és 11 és 50 kW közti, vagy egyes esetekben ennél is nagyobb teljesítményt nyújt. Itt a magas teljesítmény már különleges csatlakozókat igényel. Európában 2016 októbere óta ultragyors töltőkábel is elérhető, 350 kW-s teljesítménnyel.
Éppen ezért a töltőkábelek és csatlakozók közt nagy különbségek állhatnak fenn. Az 1-es típusú csatlakozó például egyfázisú, 7,4 kW-ig teszi lehető a töltési teljesítményt. Ennél egész Európában elterjedtebb a 2-es típusú csatlakozó, amely sztendernek is számít. A személyes háztartásokban általában 22 kW körüli töltési teljesítmény lehetséges, míg a nyilvános csatlakozók 43 kW teljesítményt is biztosíthatnak. A legtöbb közülük 2-es típusú csatlakozóval van felszerelve.
És hogy ilyen téren melyek a legkiemelkedőbb fejlesztések? A Tesla kifejlesztett egy “szupertöltőt” a 2-es típusú csatlakozóból, amely a Model S autót képes fél óra leforgása alatt 80 százalékosan feltölteni. Ilyen gyorsan eddig kevés jármű töltődhetett fel, ám a közeljövőben is ez is elterjedtté válhat.
Ezeket az illemszabályokat illik betartani a töltés során.