Hyundai Kona Electric teszt - Közlekedés a való világban
A Hyundai Kona Electric-kel kapcsolatban a legizgalmasabb kérdés természetesen a hatótáv. A Konát, 293 kilométeres hatótávolságra képes akkumulátorral vettük át, az útvonal a közlekedés minden területét lefedte. Volt néhány tíz kilométeres autópálya szakasz, ahol a villanyautóknak ideális, 100-110 km/órás tempóval haladtunk.
Városi környezetben is közlekedtünk néhány kilométert, majd a városok közötti utak következtek. Mivel takarékossági versenyt hirdetett a Hyundai a rendezvényen, így az elején a légkondicionálást nem használtunk, a megszokott ablak lehúzós módszerrel tartottuk a kellemes hőmérsékletet az autóban.
Ezt a fajta takarékosságot ésszel kell csinálni, mert esős időben vagy hidegben gyorsan párássá válnak az ablakok, ami rendesen akadályozza a kilátást. (Néhány kollégát ez sem tartotta vissza a spórolási versenyben és párás ablakokkal közlekedett, a forgalmat akadályozó tempóban.)
Szerencsére az okos energia felhasználásról nem csak az akkuk folyadékhűtéses, hőcserélős rendszere gondoskodik. (Ez a technika sok energiát megtakarít a fűtésben és a hűtésben.) Megtalálható még a fedélzeten a csak a vezetőre koncentráló – az elektromos autók által divatba hozott – egyszemélyes légkondicionáló mód is.
A teszten megtett távolság 109 kilométer volt, így a kezdeti hatótáv a túra végére 197 kilométerre csökkent. Ez 67 százalékos töltési szintnek felelt meg. A teszt bizonyította, hogy a gyárilag megadott, valósnak mondható 289 kilométeres hatótáv odafigyeléssel, és a visszatermelés erősre állításával tartható. S még fölé is lehet menni – anélkül – hogy szuper spórolósra vettük volna a vezetési stílust és akadályoztuk volna a fogalmat.
Tesztautónk a Hyundai csehországi gyárában készült, tehát nincsenek elhúzódó szállítások, a típus egyébként sikeres: nemrég ünnepelték a 100 ezredik Kona Electric elkészültét. Ez a két éves gyártási időtartamot nézve igen jónak mondható.
Az általunk próbált, kisebb hatótávolságú modell motorja 136 lóerős, a nyomatéka 395 Nm. Ehhez a motorhoz egyfokozatú, fordulatszám csökkentő áttételt csatoltak. A motorházban szinte elveszik az alacsony súlypontot biztosító villanymotor.
Az elektromos hajtás előnyeit nem kell ecsetelni: a villanymotor azonnali nyomatéka minden sebességnél jól érezhető. A 9,7 másodperces százra gyorsulás átlagos, de a városi tempóra és az onnan történő gyorsulás nagyon látványos és késlekedés nélküli.
Három fajta menetprogram érhető el, plusz ott a motorfék üzemben a visszatáplálás erősségének a háromféle állíthatósága. Az utóbbinál a legerősebb állásban gyakorlatilag egy pedállal irányítható az autó. A visszatáplálás beállítását, a kormány mögött lévő, bal oldali váltófüllel lehet végezni.
Észrevettük, hogy a komfort, a gazdaságos és a sport módok közötti váltásnál, a legerősebb visszatöltés lecsökken pl. a gazdaságos módban. Ezt utólagosan kell, kézzel vissza állítani. Ezen kívül az autó kezelésében, működtetésében semmi kivetnivalót nem találtunk. A csend minőségi, mert a kívülről érkező zajokat nagyon jól kizárták a fülkéből.
Benedek Attila
Fotó: szerző