BMW i3 - Akku változatok és hatótávok

A bajorok prémium városi elektromos autója a hosszú pályafutása során, többféle méretű akkuval került forgalomba. Ezért áttekintés következik a hatótávokról és a kapacitásokról.
A BMW i3 hatótávjai

Mielőtt kezdenénk elmerülnénk a részletekben, fontos tudnivaló, hogy a BMW az áramtárolóinál, a bruttó kWh-ás értéket adja meg. Ezt csinálja a friss kiviteleknél is, ezért megadjuk a valóban felhasználható értéket is.

Az i3 első szériája 2013-ban - a kornak megfelelő - 22 kWh-ás akkucsomaggal lépett színre, amiből 18,2 kWh volt a valóban használható. Ez a kapacitás akkoriban reális volt, ma már szinte alapnak számít az 50 kWh-ás érték.

Az első kivitel természetesen nem nyújtott extrém hatótávot, a megnyugvást a REx néven futó verzió adta, amelyben a koreai Kymco által gyártott, 650 köbcentis kéthengeres gondoskodott az áramtermelésről. A 34 lóerős, a C600-as robogóban is használt motor 120-130 kilométerrel tolta ki az i3 hatótávolságát. Ettől vált még jobban eladhatóvá a zöld BMW.

A hatótáv növelő kivitelnek az európai forgalmazását 2017-ben szüntette meg a BMW. Az Egyesült Államokban még elérhető ez a verzió, ezért elkerülhetnek hazánkba a kiegészítő motorral szerelt frissebb példányok is.

A 2017-es modellévben, tehát 2016-ban érkezett meg a 33,4 kWh-ás akkucsomag, ami 27,2-es felhasználható energiával rendelkezik. 2018-ban követte a 42,2 kWh-ás, aminek 37,9 kWh a nettó értéke. Közben a kezdeti 170 lóerős motorteljesítmény, felkúszott 184 lóerőre, a nyomaték pedig maradt az eredeti 260 Nm. A motorját hátul hordja az egy milliméter híján, 4 méter hosszú autó.

A hatótáv adatok az amerikai környezetvédelmi ügynökségtől származnak (EPA), mert a tengerentúli hivatal mérései szinte megegyeznek a való világban mért értékekkel. Az európai NEDC szabvány és az őt váltó WLTP ciklus szerinti mérés, még mindig túl optimista értékeket állapít meg.

A legelső szériánál (60 Ah) 130 kilométert lehetett megtenni a teli töltött akkumulátorokkal. Az ez után érkező 94 Ah-val jelölt kivitel már acélosabb volt a 184 kilométerével. A legjobb, a manapság kapható 120 Ah-s változat, itt a bűvös szám 246 kilométer.

A belsőégésű motorral szerelt REx változatoknak a következőképpen alakulnak a számaik: 241, 290 és 322 km.

Benedek Attila

Fotó: BMW

Kapcsolódó cikkek

Miért produkál izgalmas versenyeket a Formula-e, és miért veszélyes a F1-re?

Formula E - Jelen és fényes jövő

Izgalmas versenyeket produkál a Formula-E, és komoly jövő előtt áll.

Electrify America, a VW botrány gyermeke, avagy német zöld áldozás a környezetvédelem oltárán.

Electrify America - A VW jóvátételi projektje

Electrify America, íme a VW által kifejlesztett amerikai töltőhálózat.