Elektromos autók nőknek - Prémium liga 2.0
A 2013-ban leleplezett BMW i3 jó példa arra, hogy mennyit változott az elektromos autók piaca. Akkoriban még kötelező volt a feltűnő, nem hétköznapi külső, hogy jól lássa a környezet, hogy az autó és a tulajdonosa igazán ZÖLD gondolkodású.
Mára szinte visszafordult ez a trend, ennek is köszönhető, hogy a Peugeot nem csinált elektromos almárkát és a villamos verzió, szimplán csak egy ajánlat a dízel és benzines hajtáslánc mellett. És ennyi. A e-208-at egyébként alig lehet megkülönböztethető a hagyományos változatoktól.
Aki műszaki érdeklődésű, az itt talál cikket az i3 szénszálas műanyagból készült fülkéjének a gyártási rejtelmeiről. Jelenleg két motor teljesítménnyel érhető el az i3-as: a 170 LE/250 Nm-t teljesítő mellett, ott a 185 lovat és 285 Nm-t tudó kivitel. A bajor elektromos-autó 42,24 kWh-ás akkumulátorral érhető el, az utódja már jóval autószerűbb lesz és a BMW elengedte a karosszériánál a körülményesen gyártható szénszálat. A hatótávja a WLTP szerint 285 és 310 és kilométer.
Ahhoz képest, hogy a Toyota pár évvel ezelőtt teljes zsákutcának tartotta a tisztán elektromos hajtást, a piac annyit változott, hogy ők is gyorsan felültek a villanyvonatra. Az első teljesen elektromos autójuk a Lexus UX300e, amely 54.34 kWh-ás teljesítményű akkucsomagot hordoz az aljában.
A papíron 400 km hatótávolságú modell 2020-ban lép színre a 300 Nm-t és 207 lóerőt tudó villanymotorral. Ez az autó nagy valószínűséggel egész ügyes és rendkívül kifinomult lesz.
Amióta a Geely vált a Volvo tulajdonosává, komoly fellendülésbe kerültek a svédek. Ez nem csak az új modelleken és az eladások folyamatos emelkedésén látszik. A zöldítést is komolyan veszi a márka, elsőként eltüntették az új típusokból - a zöldek szerint már nem trendi - viszont alacsony CO2 kibocsájtású dízeleket.
A 2018-ban Év autója díjat nyert XC40 padlólemezét eleve úgy tervezték, hogy alkalmas legyen az elektromos hajtásra. Ezért ez vált a márka első elektromos autójává.
A kis Volvóról sok mindent el lehet mondani, de azt nem, hogy vérszegény. Az XC40 P8 AWD Recharge 4,9 mp alatt gyorsul százra, a 75 kWh-ás akku csomagja pedig 375 kilométer körüli hatótávot biztosít. 408 lóerő és 660 Nm repíti a svéd apróságot, amely talán a legbiztonságosabb elektromos autó.
A sort a harmadik prémium suvval zárjuk, így a legkelendőbb kategória, még kelendőbbé válik, miközben kizöldül. A Citroëntől már teljesen elkülönült DS, amely a DS3 Crossback E-Tense-et küldi harcba az elektromos fronton.
A francia luxust megtestesítő elektromos autó 50 kWh-ás akkucsomaggal szerelik, ez 280 kilométeres hatótávot biztosít. Százra 8,7 másodperc alatt gyorsul. A motorja 136 lóerős.
Ez a típus is - mint a fent említett másik két szabadidő-autó - 2020-ban érkezik a hazai kereskedésekbe. A hajtásláncot okosan tervezték, ugyanis ezt használják vállalat csoporton belül, tehát a Peugeot e-208 és több más, nemsokára megjelenő elektromos autó is.
Benedek Attila
Fotó: gyárak