GM Ultium - Landolt a jenkik 100 dollár/kWh ár alatt lévő akkumulátora!
A sokáig a világ legnagyobb autógyáraként üzemelő General Motors rendezte sorait és visszavett a világuralmi terveiből. Mára szinte csak az Egyesült Államokra koncentrál. A GM-nek – a Chevrolet miatt – erős bázisai találhatók Dél-Amerikában, ezen felül néhány márkával jól szerepel Kínában is, amely pár éve már a világ legnagyobb autópiaca.
A nyáron leplezte le a General Motors az Ultium névre hallgató akku technológiáját, aminek a segítségével lentebb vihetik az akku árakat. Pluszként, megmutatták az áramtárolókat rejtő gördeszka alváz családot is.
Az akkus vonalon nem egyedül dolgozott az amerikai cég: komoly segítséget kaptak az Analog Devices Inc.-től. Ez a vállalat sok haladó technológiát igénylő területen dolgozik, specialitásuk a vezeték-nélküli megoldások, ezen a téren piacvezetők.
Az Ultium akkuk fő újdonsága – az alacsony kobalt és magas nikkel tartalom mellett – hogy minimális kábelezést használtak a cellák vezérléséhez (wBMS). A megszokott kábel mennyiség 10 százalékát alkalmazták, az így felszabaduló helyekre pedig újabb cellákat építhettek. A kb. 30 centi hosszú, és kb. 5-6 mm vastagságú cellákat az LG Chem szállítja.
A hosszú élettartamról és könnyű és gyors tölthetőségről, a valós időben működő akku vezérlés gondoskodik. Ez a fajta – gyakorlatilag cellánként történő szabályozás – teljesen új az iparágban és sok előnnyel jár. A cellák így könnyebbek lehetnek, jobban skálázhatók, és a gyártásuk felfutásával elérhető a Bloomberg NEF mértékegységben számolt, lélektani 100 dollár/kWh-ás ár. Ez 2019-ben 156 dollár volt, ami a reményt adja, hogy 2010-ben ez az érték még 1100 dollárnál járt.
A technológia annyira friss, hogy új üzemben történik az Ultium akkuk gyártása. Ehhez az Ohio államban lévő Lordstownban építettek új gyárat, ahol 1100 dolgozó készíti majd az áramtárolókat. Az új vállalatot Ultium Cells LLS néven kell keresni és már jövőre elkezdik a termelést.
A beruházás nagyságrendjéről sokat elmond, hogy 2,3 milliárd dollárba kerül, a 33 amerikai focipálya nagyságú területen működő gyár létrehozása.
Ebből a fajta akkukból a Honda is kap, ugyanis a japán autógyártó amerikai részlege együttműködési megállapodást kötött a GM-mel, így hozzáférnek a távol-keletiek ehhez az új technológiához. Az amerikaiak pedig a Honda hagyományos motor fejlesztései és más technológiái között szemezgethetnek.
Benedek Attila
Fotó: General Motors