Elektromos autó töltőkábelek és csatlakozók - Néhány jó tanács

Egy korábbi cikkünkben átvettük a különféle töltőkábel csatlakozóknak a típusait. Most néhány jó tanács következik a töltőkábelekről.
Néhány jó tanács elektromos autó töltőkábelek és csatlakozók tárgyában.

Az elektromos autóknál és a tölthető hibrideknél előfordulhat olyan eset, ahogy mi jártunk anno a Volvo XC60 hibrid tesztautónkkal: a rendkívül kellemes, otthonos, szuper biztonságos és 21 milliós masinának a legnagyobb hibája az volt, hogy nem adtak hozzá olyan töltőkábelt, amivel az utcán lehetett tölteni... A kábelt egyébként az extrák között, 300 ezer forintért kínálták… Ez a tapasztalat adta a mozgatórugót a cikk megírásához.

A svéd szabadidő-autós példa arra jó, hogy felvilágosítsuk az olvasót egy fontos dologról: a fizetős töltőkábelt és a falra szerelhető otthoni töltőt nem biztos, hogy a márkakereskedésben érdemes megvásárolni.

Szerencsére elég sokan rámozdultak a feljövőben lévő területre, és sok webáruház, gyártó, villamossági szaküzlet árusít kábeleket, fali töltőket, sokszor jóval a márkakereskedések által kínált árak alatt. A gyári töltő burkolata, kinézete lehet, hogy jóval jobban néz ki, de ezen a téren is érdemes venni a fáradtságot és utána járni, hogy ki, mit, mennyiért kínál. Próbaképpen szerencsés összevetni a kereskedés által forgalmazott, otthonra telepítendő fali töltő paramétereit, árait, a máshol kapható változatokkal.

Itt is előfordulhatnak elég komoly különbségek, főleg a prémium vagy az ultra luxus márkák szeretnek ”szépen” árazni. Csodák persze itt sincsenek, a gyár leszerződik fali töltő ügyében egy külsős céggel, és ő gyártja a gyár által megtervezett burkolatú, teljesítményű töltőt. Közben olcsóbban árusítja a saját márkás, ugyan annyit vagy többet tudó ”névtelen” termékét. Ez azon a módon működik, ahogy az alkatrész beszállítók dolgoznak.

Ha esetleg úgy vásárolt használtan tölthető hibridet vagy elektromos autót, hogy hiányzik belőle a kábel vagy sérült, akkor elsőként az interneten nézzen utána, hogy mi, mennyi. Ez az olcsóbb út.

Jó tudni a frissen vásárolt használt autóban lévő csatlakozó fajtáját, és utána olvasni a töltési időknek. Egy kis huncutságot csempészhet a töltésbe, hogyha a töltőhely csak nyílással rendelkezik, kábellel pedig nem. Ekkor a csatlakozó mindkét részével képben kell lennie. Így lehet a végük T1-T2 vagy T2-T2 vagy T2-T1 vagy más összeállítás. Szerencsére ”hülye” biztosra tervezték a kábeleket, mert nem lehet összekeverni az autóhoz tartozó részt, a töltőbe valóval. Az eltérő végeket ”apának” és ”anyának” hívják.

A másik jó tanács, hogy érdemesebb a drágább, pl. 32 ampert átvivő töltőkábelt megvásárolni. Ennek az oka, hogy a kábel is befolyásolja az elektromos autó töltési sebességét – a nagyobb áramerősséget engedő – értelemszerűen gyorsítja a töltést.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Electrify America, a VW botrány gyermeke, avagy német zöld áldozás a környezetvédelem oltárán.

Electrify America - A VW jóvátételi projektje

Electrify America, íme a VW által kifejlesztett amerikai töltőhálózat.

Apple autó

Apple Titan project – Amit tudni lehet az Apple autóról

Az Apple elektromos autója megváltoztat mindent az iparágban?

Miért produkál izgalmas versenyeket a Formula-e, és miért veszélyes a F1-re?

Formula E - Jelen és fényes jövő

Izgalmas versenyeket produkál a Formula-E, és komoly jövő előtt áll.