Honda e - Az igazi elektromos városi kisautó
A Hondának meglehetősen sok a tapasztalata az elektromos hajtások terén, ugyanis a Toyota Prius-szal szinte egy időben jöttek ki ők is az Insight hibridjükkel. A hibrid autóikkal folyamatosan jelen voltak a piacon, igaz zömmel inkább a tengerentúlon. A 2017-ben bemutatott retro külsőbe öltöztetett tanulmányuk óriási sikert aratott, szerencsére a dögös külső megmaradt. Plusz pont a szervezőknek, hogy elhagyták a visszapillantó tükröket és a kamera rendszer gondoskodik a hátra látásról, amelynek képét a hat colos kijelzőkön lehet nézni.
A négy méteres hossz hozza a városi autó életérzést, erre rádobnak egy lapáttal a rövid túlnyúlások. Ennél nagyobb aduászt futóművek jelenti, ugyanis a kiskocsival 8,6 méteres körön lehet megfordulni… Ez igazi városi autóvá teszi, ehhez hozzájön a padlólemez aljára rögzített akkumulátor csomag, a hátsóhajtás, az 50/50 százalékos súlyelosztás és a jól hangolt rugózás.
A direkt városi közlekedésre tervezet Honda e hajtása is ezt a tervezési elvet tükrözi. Az akkumulátor csomagját városi ”terepre” optimalizálták, a 35,5 kWh-ás teljesítménye 200 kilométert meghaladó hatótávot biztosít. Ez a gyakorlatban valószínűleg 150-170 kilométeres távolságra elegendő. A reményt az adja, hogy ez a napi városi közlekedésre és ingázásra tökéletes. A jó színekben kapható cukiságot remélhetőleg felfedezik maguknak a tehetősebb fiatal nők és családanyák is. A jelző nem véletlen, mert a 40 ezer vevő által leelőlegezett autót itthoni ára 9 599 000 Forinttó indul, az erősebb Advance kivitel pedig 10 999 000 Ft. Ebbe az árba már bele számolta a Honda hazai képviselete az 1,5 milliós állami támogatást is. Ez csak a tehetőseknek lesz reális, mert ennyi pénz sok a korlátozottan használható, prémiumnak tekinthető elektromos kisautóért.
A hátul elhelyezett motorokból két variációt kínál a Honda. A belépő szintet a 136 lóerős jelenti, a ”turbós” változatba 156 lovat gyömöszöltek bele. Mindkét motor 315 Nm nyomatékot tud. A gyorsulása 8 másodperc 100 km/órára. Ide jól csatolható, a jól hangolt futóművek, az alacsony súlypont (50 cm), amely nagyban hozzájárul az élvezetes vezethetőséghez.
Nem csak a Honda e külseje az ütős, hanem az utastere is. Az igazi a két 12,3 colos kijelzővel szerelt változat, ez már előre jelzi, hogy elektronizáltság terén nem lehet panasz a kiskocsira. Elég komoly a Honda e informatikai háttere, ebbe a mesterséges intelligenciával felturbózott személyi asszisztenstől kezdve, elég sok minden bele tartozik. A töltést természetesen mobiltelefon applikációról is nyomon követhető.
Benedek Attila