Ionity hálózat - Gyorsítósáv az elektromos autóknak
Az európai autógyártók későn szálltak fel az elektromos expresszre, inkább a kivárásra játszottak és reménykedtek a Tesla bedőlésében. Közben a Nissan is színre lépett és élharcosává vált a műfajnak. Ezekből és a VW botrányból következett, hogy a földgáz üzem és a hidrogénnel táplált üzemanyagcella mellett, a fő zöld csapásirány az elektromos hajtás lesz. Ezért sok év késéssel, de gőzerővel álltak neki fejleszteni a németek. Ezeknek a munkáknak az első gyümölcsei 2019-re kezdtek beérni, lásd a Volkswagen ID modell családjának az első darabját vagy az Audi és a Mercedes-Benz villany szabadidő-autóit. Az igazán nagy durranás a Porsche tisztán elektromos autója (Taycan), amely elég meredek dolgokra képes. Mindeközben a BMW már egész jó kis zöld flottát kínál, régóta. Európai, közelebbről a német autóipari fronton ez a helyzet. Nem véletlen, hogy az Ionity hozzájuk köthető.
Az Ionity egy társulás, amelynek célja, hogy Európa fő közlekedési útjait ”megszórja” gyors töltőkkel. A csapat nagy játékosokból áll, az alapítók között ott a Daimler AG, a VW csoport, a BMW csoport a Ford és a 2019-ben csatlakozó Hyundai. Ez a tőkeerős társaság 2017 novemberében alakult, a székhelye München, de minő véletlen, kihelyezett irodát működtet Norvégiában, abban az országban, amely a világ elektromos autós nagyhatalma.
A jelek szerint nem tétlenkedtek, mert az első pár hónapban Ausztriában, Németországban és Norvégiában 120 darab töltőt helyeztek üzembe. Róluk azt kell tudni, hogy 350 kW-os gyors-töltők, és olyan partnerek segítették a munkát, mint az OMV vagy az autópályák mentén éttermeket és szállodákat üzemeltető vállalkozások. Önkormányzatok és tartományok is segítik az Ionity terjeszkedését. A Shell is partnerükké vált: a holland vállalat korábban megvásárolta a NewMotion töltőhálózatot. Ez mutatja az Ionity mögött lévő erőt és szervezettséget.
Ami megnyugtató, hogy a szegény rokonokat, a kelet és közép-európai országokat sem hagyják ki. Magyarországon is létesült elektromos gyors-töltőpontjuk, amely nyolc euróért nyújt töltési lehetőséget, villámgyorsan. Ez ad reményt, hogy 20-30 perc alatt – az erre alkalmas – elektromos autót feltöltsék. A hely, az M1-es autópálya Bábolna közelében lévő Concó pihenőhely, a Budapest-felé menő oldal.
Ebből is látszik, hogy halad a terjeszkedés, az első fázist az jelenti, hogy 400 gyors-töltőpontot hoznak létre 2020-ig, onnan indul a kettes fázis. Az Ionity a CCS, tehát a kombinált töltési rendszert használja, így alakul a ”harc” a japán vonalat képviselő CHAdeMo és közötte.
Benedek Attila