Tesla Model X - Elektromos SUV, ami nagyon fáj a német prémium gyártóknak
A BMW ötös sorozat ligájában játszó alumínium karosszériás limuzin képezi a Tesla nagy szabadidő-autójának a műszaki alapját. Az öt métert nem sokkal meghaladó SUV, az Audi Q7/Q8, a BMW X5/X6 és a Mercedes-Benz GLE/GLE Coupe fő konkurense, plusz a Merci és az Audi elektromos suvjainak. A könnyűfém karosszéria ellenére az autó nem könnyű, az akkumulátoroknak köszönhetően a tömege tetemes: típustól függően 2300 és 2509 kilogramm...
Két fő csapásirány található kínálatban. A drága sportkocsikat megszégyenítő Performance kivitel 613 lóerővel és 913 Nm-re mozgatja a testes szabadidő-autót. Ez hozza létre a 2,9 másodperces százas sprintet… Aki kevésbé száguldozós, annak marad a szintén 100 kWh-ás akkucsomagos Long Range kivitel, itt 476 LE és 750 Nm áll a sofőr rendelkezésére. Ennek a gyorsulása százra 4,6 mp.
Papíron a környezetvédelem az oka, hogy a prémium gyártók is elkezdtek elektromos suvokat készíteni. A valódi motivációt viszont ez is jelentheti: 2018 végéig 120689 darab Model X-et értékesítettek. A Tesla suvja pedig leginkább a német prémium gyártóktól vett el vásárlókat.
Sokak szerint a leglényegesebb adat a Model X-el kapcsolatban az eget verő gyorsulása, amivel rendesen feladja a leckét a német trió legcombosabb változatainak. Ez annyira meredek érték, hogy a 70-80 milliós vagy több száz millióért elérhető, Ferrari és McLaren sportkocsik is kapaszkodnak utána. Mondjuk velük jóval többször meg lehet csinálni a gyorsítást, ráadásul fékezésben és versenypálya használatban is jobbak. És pikk-pakk megtankolhatók, de sportkocsik.
A klasszikus negyed mérföldes gyorsulás versenytávon is jól teljesítenek a Model X-ek, mert a 402 méteren 11,4 másodperc alatt száguld végig a legfürgébb kivitel. Ez is a kékvérű sportkocsik és az amerikai izomautók szintje.
Az amerikai környezetvédelmi ügynökség nevét az elektromos autók egyre nagyobb térnyerésének köszönhetően, már nem csak az Egyesült Államokban ismerik, hanem a világ többi részén is. Az oka rendkívül egyszerű, a megbukott, igen elméleti értéket mutató európai NEDC, és az őt váltó, valamivel valóság közelibb WLTP sem nyújt olyan pontos, valósághű hatótáv és fogyasztás értéket, mint az EPA mérése. A EPA számai a következőképpen néznek ki a Tesla Model X-nél: 383 és 523 kilométer.
A Tesla persze hozta a szokásos formáját, a látványosan nyíló, de problémás hátsó ajtós suvval több érdekes rekordot állított be. Az egyik, kiválóan bemutatja a 930 Nm-t tudó, duál motoros hajtásrendszer erejét és kifinomultságát: megmozdított és elhúzott 300 méterre egy Boeing 787-9-es típusú repülőgépet, amelynek a tömege 130 tonna.
Benedek Attila
Fotó: Tesla