Zoox 5L - Az önvezető elektromos taxi

Ha esetleg az a terve, hogy a követező évtizedekben taxizásból fog élni, kezdhet új szakmát keresni. A Zoox 5L és társai, belátható időn belül leváltják a taxikat.
Zoox L5

A 2014-ben indult Zoox, egyedi koncepcióval lépett színre az önvezető elektromos taxik piacán. Az elképzés működőképességét az Amazon bizonyította: 2020 nyarán, 1,2 milliárd dollárral gyorsította fel az Zoox L5 fejlesztését és piacra kerülését.



A kormány és a megszokott vezetői kezelőszervek nélkül forgalomba kerülő autó, számos érdekességgel szolgál. Ami a legelőször szembetűnik, hogy elölről és hátulról is azonos a jármű kialakítása. Hogy melyik az eleje és a hátulja, azt a lámpáknak a színe jelzi, ugyanis mindkét irányba tud haladni az autó... A beszállás a két oldalon lévő, hatalmas, oldalra elhúzódó ajtókon történik.

Az autó érdekességei közé tartozik, hogy a 3630 mm hosszú és 1936 mm magas járműnek a fordulóköre 8,6 méter. A szenzációs érték nem csak a Suzuki Ignis-nél mindössze 3 centivel rövidebb karosszériának köszönhető. Az extrém fordulékonyságot, a négy-kerék kormányzás biztosítja. A négy elfordított kerekével, még oldalazva is tud haladni, akár a GMC Hummer EV. A Zoox 5L, mind a négy kerekét hajtja. A jelenlegi helyzet az a Zoox 5L-el, hogy San Franciscóban már elkezdték a próba üzemét. A vezető nélküli autócskában négy személy foglalhat helyet, egymással szemben. A balesetvédelemről az alacsony súlypont, a szilárd karosszéria és a különleges légzsákrendszer gondoskodik. A légzsákok U alakban nyílnak, szemben az utasokkal. A légzsákok a terjedelmes kialakításuknak köszönhetően óvják a térdeket, a felső testet, a fejet és a kezeket is. A fülkében prémium anyagok találhatók, plusz érintőképernyős rádió és klíma szabályozás. A hajtásról 133 kWh-ás akkumulátor gondoskodik, amely 480 kilométeres hatótávot és vagy 16 órás menetidőt biztosít. A fix útvonalon közlekedő gyűjtő taxiként is funkcionáló Zoox 5L végsebességét 120 km/órában maximálták.

A Zoox 5L fő erőssége az igen fejlett önvezető rendszer. Az autó tetejének a négy sarkán helyezték el az érzékelőket, amelyek 270 fokos szögben ”látnak”. Így a Zoox 5L maga körül mindent érzékel. Az érzékelés képessége egész jó, mert 150 méterre ”lát” előre az önvezető elektromos taxi. Mivel szinte csak városban fogják használni, így a működése elég biztonságosnak mondható. Ez abból következik, hogy a hagyományos autók vagy a Tesla sávtartó asszisztensei, távolságtartós sebességtartó automatikái (tempomat) városi környezetben egész megbízhatóan működnek. Az Amazon hatalmas üzletet lát a vezető nélküli autóban, ezért vásárolt részesedést a Zoox-ban. A világcég már elindult a zöld irányba: a Rivian segítségével a megszokott csomagszállító furgonjait fokozatosan elektromos járművekre cseréli. Később az önvezető taxival és az ebből a járműből kialakított kiszállító autóval tud majd nagyot aratni. A taxi és csomag szállítási szolgáltatások hamarosan elindulnak Las Vegasban és San Franciscóban.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Tesla Model Y teszt

Tesla Model Y menetpróba I. - Hazai pályán a Model Y!

Már itthon is megtekinthető és megvásárolható a Tesla kisebb szabadidő-autója.

Hyundai Kona Electric teszt

Hyundai Kona Electric - Kockázat minimalizálás

Kipróbáltuk a Hyundai Kona Electric-et és pár autóvásárlási jó tanács

Bemutatták a GM Ultium akku rendszerét

GM Ultium - Landolt a jenkik 100 dollár/kWh ár alatt lévő akkumulátora!

Jövőre nyit a GM új akku üzeme, amelyben már az Ultium névre hallgató, szinte vezeték nélküli áramtárolók készülnek.