Üzemanyagcella - A működőképes alternatíva
Személyautós vonalon, két hidrogénnel tankolható jármű érhető el Magyarországon, az egyik a Toyota Mirai a másik pedig a Hyundai Nexo. Az utóbbinak a menetpróbáját itt olvashatja. Ezen felül a Hyundai teherautói, kamionjai jelentik a hidrogénnel működő üzemanyagcellás teherautózás jelenét.
A jövő igen fényes, mert a gyárak mostanság kezdik a kísérleteiket a nyilvánosságra hozni. Ezekből jól látszódik, hogy sokan nem adták fel a hidrogénes terveiket.
Az oka rendkívül egyszerű: az utóbbi években a zöldek és a politikus által sztárolt elektromos hajtásról kiderült, hogy – a jelenleg elérhető technológiával – illúzió vele a hosszabb távon zajló teherforgalmat elektrifikálni. Azaz a kamionoknál a villamos hajtást bevezetni. És még nem ejtettünk szót a töltőhálózat fejlesztéséről és ezen autók óriási zöld áram igényéről.
Nagyban játsszák
Kevesen tudják, hogy a Daimler haszongépjármű üzletága, a világ legnagyobb teherautó gyártó csoportja. A Volvo Truck ebben a ligában a második játékos… A két ellenfél egyesítette az erejét és az üzemanyagcellával kapcsolatos tudását, és megalapították a Cellcentric elnevezésű vállalatot.
A lényeg, hogy belátható időn belül érkezik mindkét márkajelzéssel, a dízelek hatótávolságát és gyors tankolási idejét hozó hidrogén üzemű teherautó. Ezen felül, áram termelésre használható üzemanyagcellákat is fognak árusítani.
Így konkurenciát kap a Hyundai kamionja. Az Xcientből már leszállítottak 50 darabot Svájcba, amelyet a hírek szerint további 1600 darab követ. Kínában pedig aláírásra kész egy 3000 és egy 1000 darabos flottáról szóló szerződés is...
Szabadidő-autók
Az elektromos autók előnyei elvitathatatlanok, de néhány területen még túl sok kompromisszumot kívánnak. A testesebb suvoknál, a tisztán elektromos változatok bőven két tonna feletti tömege az egyik hátráltató tényező. Ráadásul a hatalmas kapacitású autóknál, az otthoni töltés lassúsága is korlát.
Itt is az üzemanyagcella megoldás, ez megoldja a gyors tankolás és a nagy hatótávolság problémáját (600+km). A harmadik fő érv mellette a könnyebb építési mód. Erre jó példa a Hyundai Nexo, amely 1814 kilós súlyával, minimum fél tonnával könnyebb a hasonló méretű elektromos suvoknál. (Ezért az elektromos vonalon, messiásként várják a könnyű és nagy kapacitású szilárd test akkumulátorokat.)
BMW
A suvos és a hidrogénes műfaj nagy öregje a BMW, a bajorok már sokat kísérleteztek a hidrogénnel (Pl. BMW 750hL, 2002). Akkoriban még a hagyományos motorokat próbálták működtetni vele. Szerencsére ezeknek a kísérleteknek a tapasztalatai nem vesztek el. Az itt szerzett ismereteket, fel tudták használni a jelenleg tesztelés alatt lévő üzemanyagcellás X5-ben.
Ennek az autónak az érdekessége, hogy jövőre már az utcákra kerül belőle egy kis széria. Ez a verzió a jelenlegi X5-ön alapul, amelynek a tervezésekor, még csak a hagyományos motorokban gondolkodtak. Ezért ez egy kompromisszumos modell lesz, amiből sokat tanulhat a BMW.
Az angol vonal
Sok gyár már jó ideje elvetette a hidrogénnel történő kísérletezést, addig a Jaguar és a Land Rover új vezetője, tavaly tette le a voksát az üzemanyagcella mellett.
A váltás oka, hogy működőképesebbnek látják, mint a szuper nehéz elektromos suvok készítését... A másik ok, hogy a kormánytól szép összeget kaptak a kísérletezésre.
Ezért nemrég kijöttek az új Defender üzemanyagcellás prototípusával, amelyet az év végétől kezdenek el nyúzni. A két területre kerül nagy fókusz: a terepképességekre és a fogyasztásra.
Benedek Attila
Fotó: gyárak