GM Ultium - Megérkezett a GM gördeszka alváza
A GM elkészítette a gördeszka alvázát, amelyet szerencsésebb gördeszka alváz családnak nevezni. Ugyanis a négyből az egyik alváz alkalmas kisteherautók és áruszállítók alapjának, ahol elég komoly terhelések érik a járművet. A másikra átlagos teljesítményű személyautók és suvok épülhetnek, a luxus modelleknek és a kemény sportautóknak külön platform jár.
A különféle padlólemezekre épült autók hatótávja – az akku csomagtól függően – 640 kilométer fölé is mehet, a legcombosabb változatban a 100 km/órára történő gyorsulás pedig leszorítható 3 másodperc alá. A fentiekből következik, hogy a négy padlólemezt, kombinálva a különféle hajtásmódokkal és karosszériákkal, gyakorlatilag tetszőleges elektromos autó építhető.
Az akkuk teljesítménye 50 és 200 kWh óra között skálázható. Ha a 200 kWh-ás verziót kiadják, akkor az lesz piac legnagyobb teljesítményű kivitele. Eddig a rekordot a Rivian suvja és kisteherautója tartotta, ahol 180 kWh-ás akku csomag található az autók aljában. Viszonyításképpen: a Teslánál mostanság elérhető legnagyobb akku pakk 100 kWh-os.
A nagyban gondolkodást jelzi, hogy az egysebességes sebességváltóval egybeépített villanymotorból ötféle változatot kínálnak...
Az Ultium Drive névre hallgató hajtás variációkból elérhető az első, hátsó, négykerék-hajtású, és a nagy teljesítményű autókat szolgáló, sportos 4x4-es rendszer. A hajtástól és a jármű kialakításától függően, az akkucsomagokat be lehet építeni kétféle formában is. A motorokból az autókban lehet egyet, kettőt és hármat is alkalmazni. Ez 19 akku és hajtás változatot eredményez. Ha ezt még a különféle motor teljesítményekkel kombináljuk, akkor ez összesen 550 fajta, hagyományos motor/hajtás változatnak felel meg… Ekkora területet fed le az Ultium Drive hajtásrendszer.
Benedek Attila